-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

آيا ناقص به دنيا آمدن كودك و يا ناگواري هايي كه افراد بي گناه از جنگ متحمّل ميشوند با عدل الهي سازگار است؟

جهاني كه در آن زندگي ميكنيم جهان ماده است؛ يعني هر چيزي در شرايط خاصي به وجود مي آيد و تدريجاً كامل مي گردد، ولي اگر شرايط و حدود آن مراعات نشود موجودي ناقص و بي فايده و احياناً مضر به دست خواهد آمد. ميوة درخت در موقعي به صورت كامل به دست مي آيد كه باغبان آن را به موقع، آب و كود دهد و به كلية اصول رشد آن توجه داشته باشد و آنها را فراهم آورد و در غير اين صورت ميوه درخت به صورت كامل به دست نمي آيد؛ زيرا جهان مادي و طبيعي اين طور نيست كه در هر شرايطي موجودات سالم و كامل تحويل دهد. پس براي به دست آمدن ميوة سالم و كامل، باغبان بايد آن چه در پرورش و تكامل آن لازم و مفيد است مراعات كند، همچنين براي نوزاد سالم ضرورت دارد پدر و مادر ان چه در پرورش و تكامل او لازم و مفيد است بدانند و آنها را هميشه مراعات نمايند و اين ما هستيم كه در بسياري از موارد در اثر مراعات نكردن شرايط زناشويي و بهداشت، كودكان ناسالم به وجود مي آوريم. پس در اين گونه موارد نبايد آن را تقصير دستگاه آفرينش بگذاريم؛ زيرا خداوند براي تكامل هر موجودي شرايط خاصي قرار داده كه

اگر آنها مراعات شود هر چيزي نيكو و مفيد به وجود خواهد آمد. همچنان كه در قرآن كريم ميفرمايد: خدا است كه هر چيزي را به بهترين وجهي آفريد.[12] براي مثال اگر كسي در به كار بردن نيروي برق شرايط آن را مراعات نكند و در نتيجه خطري پيش آيد و جان خود و عده اي را از بين ببرد همه تقصير را به گردن آن كسي ميگذارد كه شرايط به كار بردن برق را مراعات نكرده است، اما اديسون را كسي تقصير كار نمي داند و هيچ گاه نمي گويند چرا اديسون برق را كشف كرد، بلكه او را مي ستايند و فقط تقصير كار را نكوهش مي كنند، همچنين جهان آفرينش شرايطي دارد كه اگر كسي آنها را مراعات نكند و در نتيجه مشكلات و بدبختي هايي به بار آيد تقصير از خود او است و ربطي به عالم آفرينش ندارد.

مسئول جنايات جنگي هم كساني هستند كه جنگ ها را به وجود مي آورند. مصايبي كه از سوي حكومت هاي جبار دامن مردم را مي گيرد معمولاً به خاطر سستي خود مردم است، چرا كه ظالمان و جباران افراد معدودي هستند، اين سكوت و تسليم بي دليل و گاه همكاري مردم با آنها است كه به آنها نيرو و توان مي بخشد كه گردن مردم سوار شوند، و هزار گونه بدبختي براي آنها بيافزايند. اگر در يك مورد جلوي تجاوز گرفته شود متجاوز ديگر جرئت تعدي نمي كند. قرآن ميفرمايد: خداوند آن چه مردم دارند تغيير نمي دهد مگر آن كه آنها خود را تغيير دهند.[13]

ممكن است اين سخن مطرح شود كه خدا هر موقع كسي كاري را بدون شرايط انجام ميدهد و يا وقتي كسي ميخواهد جنايتي بكند از آن جلوگيري كند و نگذارد اين بدبختي ها به وجود بيايد.

در پاسخ بايد گفت كه اصولاً جلوگيري، مخالف با اصل آزادي و اختيار بشر در دنيا است.[14] انسان موجودي است كه براي تكامل و تقرب به خداي سبحان خلق شده و تكامل وي هم با كارهاي اختياري حاصل ميشود نه با اعمال اجباري.

خدا در قرآن فرمود: آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد.[15] و فرمود ما راه را به او (انسان) نشان داديم، خواه شاكر باشد (و بپذيرد) يا ناسپاس.[16]

توجه به اين نكته هم ضروري است كه خداوند نسبت به معلولين و ناقص الخلقه ها عنايت و لطف خاصي دارد، از جمله اين كه اگر نتوانند زندگي را اداره كنند دولت اسلامي بايد حقوق به آنان بدهد، و نيز دستورات ديني را به صورت ساده تر و آسان تر مي توانند انجام دهند و از همه مهم تر اگر صابر و شاكر باشند خداي متعال اجر و ثوابي به آنان ميدهد كه اگر متوجه باشند تحمل محرومتها بر آنان سهل و آسان مي گردد. قرآن ميفرمايد: صابران اجر و پاداش خود را بي حساب دريافت مي دارند.[17] امير مؤمنان(ع) فرمود: بالاترين ثواب ثواب شكيبايي ها است.[18]

حضرت صادق(ع) فرمود: اگر مؤمن در بلايي صبر كرد پاداش هزار شهيد دارد.[19]

[12]سجده (32) آية 7.

[13]رعد (13) آية 11.

[14]مؤسسه در راه حق، بيست پاسخ (8) ص 32 و 48.

[15]ملك (67) آية 2.

[16]انسان (76) آية 3.

[17]زمر (39) آية 10.

[18]قصار الجمل، ج 3، ص 348.

[19]صادق احسان بخش، آثار الصادقين، ج 10، ص 324.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.